حرکت قیمت خودرو در بازار برخلاف انتظارات + قیمت خودروها

0 6

در شرایطی که آرامش نسبی در بازار سکه، طلا و ارز برقرار است، بازار خودرو روزهای پرتلاطمی را سپری می‌کند. در دو سال گذشته نرخ ارز تعیین‌کننده قیمت محصولات خودرویی در بازار بود حال آنکه در سال جدید به نظر می‌رسد خودرو تبعیتی از ارز ندارد و کاهش انتظارات تورمی نیز قادر به معجزه‌گری در این بازار نیست.

 حال سوالی که مطرح می‌شود این است که به‌رغم بازگشت ثبات نسبی به بازارهای مالی چرا خودرو همچنان بر موج بی‌ثباتی شناور است؟ آنچه مشخص است شیوه عرضه خودرو از سوی تولید‌کننده پیش از اعمال تحریم‌های بین‌المللی، تعیین‌کننده قیمت نهایی خودرو در بازار بود. به این معنا که اگر خودروساز تولید محصولی را‌ (خواسته یا ناخواسته) کاهش می‌داد قیمت آن خودرو در بازار روند صعودی به خود می‌گرفت این در شرایطی است که اگر تیراژ همان محصول افزایش می‌یافت قیمت آن نیز در بازار کاهشی می‌شد.

به این ترتیب نوع عرضه از سوی خودروساز و همچنین تقاضای موجود در بازار را می‌توان به عنوان مرجع تعیین کننده قیمت خودرو در بازار خواند. این مسیر اما در سه سال گذشته به واسطه کاهش تیراژ خودرو و اوج‌گیری تقاضای غیرمصرفی تغییر جهت داده به طوری که در این سال‌ها نرخ ارز چراغ راهنمای بازار خودرو بوده است.

 به این معنا که هر زمان نرخ ارز روند صعودی به خود می‌گرفت قیمت‌ها نیز در بازار اوج می‌گرفت و هر زمان نرخ ارز کاهشی می‌شد خودرو نیز در سراشیبی قیمت قرار می‌گرفت. حال این مسیر در سال ۱۴۰۰ بار دیگر تغییر جهت داده به طوری که چراغ نرخ ارز برای خودرو خاموش شده و بار دیگر عرضه، جهت‌یاب قیمت محصولات خودرویی شده است. به این ترتیب آنچه از ابتدای سال جدید بازار را همراه خود کرده، شیوه عرضه خودروسازان است.

خودرو مدل قیمت (تومان)
پراید ۱۳۱ ۱۳۹۹ ۱۲۴،۵۰۰،۰۰۰
پراید ۱۱۱ ۱۳۹۹ ۱۳۵،۰۰۰،۰۰۰
پراید ۱۵۱ ۱۴۰۰ ۱۴۲،۰۰۰،۰۰۰
تیبا ۱۴۰۰ ۱۳۴,۵۰۰,۰۰۰
تیبا۲ ۱۴۰۰ ۱۴۱,۰۰۰,۰۰۰
تیبا۲ پلاس ۱۳۹۹ ۱۴۹،۰۰۰،۰۰۰
کوییک معمولی ۱۴۰۰ ۱۵۷،۰۰۰،۰۰۰
کوییک اتوماتیک ۱۴۰۰ ۲۲۳،۰۰۰،۰۰
کوییک R ۱۳۹۹ ۱۵۵,۰۰۰,۰۰۰
کوییک R ۱۴۰۰ ۱۶۰,۰۰۰,۰۰۰
ساینا ۱۴۰۰ ۱۴۷,۵۰۰,۰۰۰
ساینا پلاس ۱۴۰۰ ۱۶۷،۰۰۰،۰۰۰
ساندرو اتوماتیک ۱۳۹۸ ۴۴۱،۰۰۰،۰۰۰
وانت نیسان بنزینی ۱۳۹۹ ۲۴۱،۰۰۰،۰۰۰
وانت نیسان دوگانه سوز ۱۳۹۹ ۲۶۰،۰۰۰،۰۰۰
وانت نیسان دیزل ۱۳۹۹ ۲۹۹،۰۰۰،۰۰۰
وانت آریسان ۱۳۹۹ ۱۸۵،۰۰۰،۰۰۰
پارس سال ۱۳۹۹ ۲۳۳،۰۰۰،۰۰۰
پارس سال (سند رهن) ۱۴۰۰ ۲۲۸،۰۰۰،۰۰۰
پارس سال ۱۴۰۰ ۲۴۹،۰۰۰،۰۰۰
پارس دوگانه ۱۴۰۰ ۲۶۷،۰۰۰،۰۰۰
پارس TU5 (سفید) ۱۳۹۹ ۲۵۹،۰۰۰،۰۰۰
پارس TU5 (سفید) ۱۴۰۰ ۲۷۸،۰۰۰،۰۰۰
پارس TU5 (سفید – سند رهن) ۱۴۰۰ ۲۵۵،۰۰۰،۰۰۰
پارس TU5 (نقره ای) ۱۴۰۰ ۲۶۵،۰۰۰،۰۰۰
سمند LX (سند رهن) ۱۴۰۰ ۱۹۶،۰۰۰،۰۰۰
سمند LX ۱۴۰۰ ۲۱۷،۰۰۰،۰۰۰
سمند EF7 ۱۴۰۰ ۲۵۶،۰۰۰،۰۰۰
سمند دوگانه سوز EF7 ۱۴۰۰ ۲۷۵،۰۰۰،۰۰۰
۴۰۵ GLX دوگانه سوز ۱۳۹۹ ۲۱۴،۰۰۰،۰۰۰
۴۰۵ SLX ۱۴۰۰ ۲۴۵,۰۰۰,۰۰۰
اچ سی کراس ۱۳۹۸ ۳۵۸،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ ۱۳۹۹ ۲۱۰،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ (سفید) ۱۴۰۰ ۲۲۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ (سفید – سند رهن) ۱۴۰۰ ۲۰۴،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۲ (نقره ای) ۱۴۰۰ ۲۱۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ تیپ ۵ ۱۳۹۹ ۲۶۸،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۶ صندوقدار ۱۴۰۰ ۲۷۶،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ صندوقدار ۱۳۹۹ ۳۹۰،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ دستی (سقف فلز + فرمان برقی) ۱۳۹۹ ۲۹۴،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ دستی (سقف فلز + فرمان برقی) ۱۴۰۰ ۳۰۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ دستی (پانوراما) ۱۳۹۹ ۳۱۰،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ دستی (پانوراما) ۱۴۰۰ ۳۲۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ اتوماتیک (سقف فلز) ۱۴۰۰ ۳۸۹،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ اتوماتیک (پانوراما) ۱۳۹۹ ۳۸۳،۰۰۰،۰۰۰
۲۰۷ اتوماتیک (پانوراما) ۱۴۰۰ ۳۹۴،۰۰۰،۰۰۰
دنا معمولی + کروز ۱۳۹۹ ۲۸۱،۰۰۰،۰۰۰
دنا معمولی + کروز ۱۴۰۰ ۲۹۸،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس ۱۳۹۹ ۳۲۱،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس ۱۴۰۰ ۳۴۲،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس توربو ۱۴۰۰ ۳۹۴،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۳۹۹ ۴۳۰،۰۰۰،۰۰۰
دنا پلاس توربو اتوماتیک ۱۴۰۰ ۴۶۰،۰۰۰،۰۰۰
هایما S5 ۱۳۹۹ ۶۰۰،۰۰۰،۰۰۰
هایما S5 ۱۴۰۰ ۶۳۵،۰۰۰،۰۰۰
هایما S7 ۱۳۹۹ ۶۷۵،۰۰۰،۰۰۰
هایما S7 ۱۴۰۰ ۷۱۶،۰۰۰،۰۰۰
هایما S7 پلاس (سفید) ۱۴۰۰ ۷۳۹،۰۰۰،۰۰۰
هایما S7 پلاس (مشکی) ۱۴۰۰ ۷۴۸،۰۰۰،۰۰۰
جک S3 ۱۳۹۹ ۴۴۷،۰۰۰،۰۰۰
جک S3 ۱۴۰۰ ۴۶۹،۰۰۰،۰۰۰
جک S5 ۱۳۹۹ ۶۴۵،۰۰۰،۰۰۰
جک S5 (سفید) ۱۴۰۰ ۶۷۲،۰۰۰،۰۰۰
جک S5 (مشکی) ۱۴۰۰ ۶۷۹،۰۰۰،۰۰۰
کارا تک کابین ۱۴۰۰ ۲۵۳،۰۰۰،۰۰۰
کارا دوکابین ۱۴۰۰ ۲۷۳،۰۰۰،۰۰۰
مزدا۳ ۱۳۹۸ ۸۹۵،۰۰۰،۰۰۰
فیدلیتی (تیپ ۱) ۱۴۰۰ ۹۰۵،۰۰۰،۰۰۰
فیدلیتی (تیپ ۲) ۱۴۰۰ ۹۴۸،۰۰۰،۰۰۰
دیگنیتی ۱۴۰۰ ۱،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰
منبع ایران جیب
شاید این موارد نیز مورد علاقه شما باشد
نظر بدهید

توجه داشته باشید که آدرس ایمیل نمایش داده نمی شود.

توجه داشته باشید پس از تایید نمایش داده می شود